Ha Horvátország árszínvonalát nézzük, akkor erősen túlárazott. Szerintünk.

Nézzünk egy egyszerű példát: napozóágy és napernyő. Makarskán egy napozóágy kerül 50 kunába egy napra. Általában kettőt szokás belőle igényelni minimum. Egy család talán nem egyre fekszik. A napernyőért, ami jellemzően valami fagyi, sör vagy üdítőmárka repiajándéka a gyártóktól, újabb 30 kunát kérnek. Persze ez a gagyi, kinyitható fajta, amit a szél ide-oda dönget. Ez mindösszesen 130 kuna, ami a két héttel ezelőtti legjobb árfolyamon 5590 Ft-ba kerül. Tíz napos nyaralást számolva, ez majdnem 60 ezer Ft. Montenegróban ugyanez, csak telepített napernyővel és masszív ágyakkal 6 euró, de vannak strandok, ahol csak 5 euró. Ez az aktuális, 307 Ft-os árfolyamon számolva 1842 Ft. Tehát Horvátországban több, mint HÁROMSZOROSÁT fizetjük ugyanezért. Mellesleg Montenegróban 12 euróért nagyméretű, baldachinos ágyakat is bérelhetünk, ahol elfér az egész család. Még ez is olcsóbb a horvát áraknál.

A szolgáltatás:

Montenegróban a napozóágyak egymástól kellő távolságra helyezkednek el, így mindenkinek van privát szférája. Ha Makarskában enni, inni akarunk valamit, akkor ott kell hagyjuk a helyünket és be kell ülnünk valamelyik kellően drága étterembe vagy bárba, helyünk őrizetlen marad. Ulcinjban pincér hozza oda a megrendelt ételt, italt, vízipipát az ágyunkhoz, amihez kis asztal is jár (a horvátoknál ilyent nem láttunk). A felszolgálás nem feláras. A beach bárok árai is sokkal jobbak a horvát áraknál.

Sokszor járunk Horvátországba (nem csak a tengerpartra) és a pincérek, felszolgálók megítélése nem túl jó a részünkről. A magyarokkal szemben többnyire barátságtalanok, holott a legtöbb pénzt mi visszük nekik. Mi az esetek többségében nem beszélünk magyarul, de ettől függetlenül kelletlenül, nem túl kedvesen végzik a dolgukat. Egy hét alatt, összesen 1 kedves, barátságos felszolgálóval és eladóval találkoztunk. Ulcinjban pedig alapvetően kedves, vendégszerető emberekkel találkozunk. Számukra fontos a kiszolgálás minősége, az emberies hozzáállás.

A parkolás Montenegróban többnyire ingyenes, a nagyobb városokban kell fizetni a parkolásért, de Ulcinjban a strandok megközelítése járművel lehetséges és nem kell fizetnünk. Makarskában 10 kuna/óra a parkolódíj, a strandhoz közeli parkolókban pedig jellemzően 50-60 kunáért hagyhatjuk a kocsinkat egy napra, ami szintén nem olcsó, ha hosszabb időre megyünk.

Makarskában csak elvétve láttunk 1-1 zuhanyzót és a távoli WC-be is 5 kunáért lehetett bejutni. Ulcinjban minden strandon több zuhanyzó és folyamatosan takarított, ingyenesen használható illemhely van. Mindemellett szinte minden homokos strandon van játszótér, strandröplabda- és strandfoci pálya is. A bérelt strandszakaszok között van lehetőség szabadstrandolásra, illetve a sziklás strandokon is, ahol nem kell bérelni napozóágyat és napernyőt (ezt mondjuk nem szükséges Makarskában sem).

A szállások árai a horvát tengerparton szintén jóval magasabbak ugyanabban a minőségi osztályban, mint a montenegrói árak. A felszereltség, a tisztaság, a területek rendezettsége pedig egyáltalán nem jobb Horvátországban sem, mint Montenegróban.

Lehet, hogy ez a bejegyzés és az előbbiek is lehúzzák Horvátországot, de ezek tények. Mindenkinek szíve joga eldönteni, hogy hol nyaral, mindenki ott költi el a pénzét, ahol akarja. Persze mi is látjuk a szépet mindenhol, de a horvát tengerpartot végignyaralva nem véletlen, hogy Montenegró mellett tettük le a voksunkat és térünk vissza oda évről-évre.